Ga je met een grote camper door Canada reizen? Misschien vind je het best een beetje spannend om met zo’n groot voertuig te gaan rijden. Dat snappen we. Maar met onze praktische tips over bijvoorbeeld parkeren en veiligheid is dat niet nodig. Zo begin je goed voorbereid aan je camperreis in Canada!
Eerlijk is eerlijk, het is best even wennen. De eerste paar kilometers voel je je misschien een beetje een buschauffeur. Je zit hoog, het stuur is groot en je moet breder insturen bij bochten. Maar na een dagje rijden heb je het vaak al aardig onder de knie.
Een grote camper is geen racemonster. Je trekt langzaam op en daalt voorzichtig af. Maar dat past eigenlijk heel goed bij het ontspannen tempo van een roadtrip door Canada. En geloof ons: je hebt helemaal geen haast als je tussen de bergen of langs die blauwe meren rijdt.

WAAROM ZIJN GROTERE CAMPERS SOMS GOEDKOPER DAN KLEINERE?
Als je buiten het hoogseizoen gaat reizen, zul je zien dat de grote campers vaak goedkoper zijn dan de kleinere. Dat heeft alles te maken met vraag en aanbod: buiten het hoogseizoen reizen er weinig gezinnen met schoolgaande kinderen. Hierdoor blijven de grootste campers in de vloot staan. Aan de andere kant is er veel vraag naar de kleinere campers door stellen die zonder kinderen reizen.
Deze situatie heeft twee belangrijke gevolgen:
- De kleinere campers raken als eerste uitverkocht in mei, juni en september
- De grotere campers worden goedkoper zodat deze aantrekkelijker worden om te huren
IS EEN GROTERE CAMPER MOEILIJK OM TE RIJDEN?
Als je met een gezin reist of met twee stellen, heb je sowieso een grotere camper nodig. Maar we merken dat klanten die met twee of drie personen reizen de afweging soms moeilijk vinden:
- Kies ik voor de grotere camper als deze goedkoper is?
- Kies ik voor de grotere camper als de kleinere allemaal uitverkocht zijn?
Het idee bestaat dat grotere campers moeilijk te rijden en parkeren zijn, en dat ze veel meer brandstof gebruiken. Maar die mythe helpen we graag uit de wereld. De cabine van de verschillende campermodellen is vaak dezelfde. Dus als je eenmaal rijdt, maakt het weinig verschil of je met 21, 25 of 30 feet rijdt. De hele lengte van de camper komt toch wel achter je aan. En juist in het voor- en naseizoen is parkeren vaak geen probleem. Het is immers minder druk dan in het hoogseizoen. Gezien de lengte van de camper is het altijd verstandig dat er iemand uitstapt die checkt of alles goed gaat bij het parkeren. Vertrouw dus niet alleen op je achteruitrijcamera. Maar dat advies geven we ook bij een kleinere camper. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje.
En de brandstof? Een bestelbuscamper rijdt heus wel iets zuiniger dan een motorhome van 30 feet, maar op je totale vakantiebudget zal dit geen heel groot verschil gaan maken.
WAAR MOET JE OP LETTEN MET EEN GROTERE CAMPER?
Rijden met een camper van 25 feet (ruim 7,5 meter) of langer in Canada is goed te doen, maar er zijn wél een paar dingen waar je echt op moet letten. Hieronder zetten we het voor je op een rijtje:
1. weet waar je wel en niet mag komen
Niet alle wegen zijn geschikt voor grote campers. In de Rockies of op smalle bergwegen kom je soms borden tegen met “No vehicles over 24 feet” – dan moet je echt een andere route nemen.
2. bochten kunnen uitdagend zijn
Met een langere camper heb je meer draaicirkel. In dorpen of op parkeerplaatsen bij populaire bezienswaardigheden (denk aan Lake Louise) is het soms even puzzelen. Maar oefening baart kunst en voor je het weet, heb je dit onder de knie.

3. VEILIG RIJDEN IN DE BERGEN
In Canada rij je regelmatig steile hellingen op en af. Met een zware camper moet je weten hoe je dat veilig doet. Gebruik bergversnellingen (L of 2) bij het afdalen, en laat de motor het werk doen in plaats van je remmen. Zo voorkom je oververhitting.
4. let op de hoogte van de camper
Grotere campers zijn vaak hoger dan kleinere campers. Weet wat de hoogte is van je camper (vaak rond 3.5 m) en hou daar rekening mee bij bruggen en viaducten.

5. reserveer campings op tijd
Met een grotere camper heb je ook een grotere kampeerplek nodig op een camping. Reserveer deze op tijd (met name in West Canada). Kies dan voor een ‘pull through’ plek, dat is een stuk makkelijker dan achteruit inparkeren. Ook de ferry naar bijvoorbeeld Vancouver Island boek je op lengte van de camper, dus reserveer deze ook op tijd.
ook goed om te weten
In Canada rijdt men over het algemeen netjes en rustig. Er is veel ruimte op de wegen, zeker buiten de steden. Op snelwegen zijn aparte banen voor langzamere voertuigen als je een heuvel op rijdt. Dat maakt het rijden met een grote camper een stuk relaxter dan bijvoorbeeld in Zuid-Europa.
geen groot rijbewijs nodig
Nóg een mythe die we graag ontkrachten: voor een grotere camper heb je géén groot rijbewijs nodig, ook niet als de camper zwaarder is dan 3.500 kg. In Europa is dat wel het geval, maar in Canada en Amerika kun je alle campers huren met een B rijbewijs.
TENSLOTTE: ONZE TIPS VOOR DE EERSTE RIJDAG
De eerste dag rijden met een grote camper voelt een beetje spannend, maar met een paar slimme tips start je ontspannen. Hier komen onze 4 praktische tips voor je eerste rijdag met een camper van 25 feet of langer:
1. neem de tijd bij het ophalen van de camper
Laat je bij de verhuurder niet opjagen. Vraag alles wat je wilt weten, zoals: hoe hoog is de camper, hoe leeg ik de afvalwatertank en het toilet? Maak foto’s van bestaande schade en controleer of alles werkt (verlichting, koelkast, wc etc.). Je krijgt van Campers Canada ook een uitgebreide checklist mee voor het ophalen van de camper.
2. begin op een rustige plek
Rij niet meteen het drukste deel van de stad in. Kies een eerste overnachtingsplek op maximaal 2 uur rijden, buiten de stad. Zo kun je wennen aan het sturen, remmen en het overzicht houden.
3. rij niet te lang op de eerste dag
Plan niet meteen een lange rit. Je moet wennen aan de hoogte, breedte en het tempo van de camper. En je gaat trager dan je denkt, vooral bij heuvels en wegwerkzaamheden.
Rekenregel: Tel 1,5 keer de tijd die Google Maps aangeeft. Dus 2 uur op de kaart = 3 uur in de praktijk.
4. zoek op tijd je eerste camping op
Rijd liever niet in het donker, zeker niet op de eerste dag. Het inparkeren en aansluiten van stroom en water gaat een stuk makkelijker bij daglicht. En zoals we al eerder aangaven: kies een ‘pull through’ plek, dat is een stuk eenvoudiger om de camper neer te zetten.

kortom….
Je hoeft geen vrachtwagenchauffeur te zijn om een camper van 25 feet of langer te besturen. Als je een beetje vooruitkijkt, rustig rijdt en niet te eigenwijs bent bij het parkeren, dan komt het helemaal goed.