fbpx
skip to Main Content

Tips om een jetlag te voorkomen

Houd er rekening mee dat u, wanneer u gaat vliegen naar Canada, te maken krijgt met een jetlag. Afhankelijk van waar u heen vliegt in welke periode is het tijdsverschil met Nederland tussen de 4 en 8 uur. Een paar tips om een jetlag zoveel mogelijk te voorkomen:

  • Ga een paar dagen voor uw vlucht al een uurtje later slapen. Zo kan uw lichaam al een klein beetje wennen en elk uurtje is meegenomen.
  • Eet geen vette maaltijden voor de vlucht. Het lichaam heeft extra energie nodig om dit te verteren, wat niet helpt bij een jetlag.
  • Drink tijdens de vlucht voldoende tegen uitdroging, de lucht is in een vliegtuig een stuk droger dan normaal. Drink geen cafeïne en alcohol, dat onttrekt vocht aan uw lichaam.
  • Probeer onderweg af en toe de benen te strekken. Beweging is goed voor de bloedcirculatie en daarmee goed voor de jetlag. Een extra tussenstop is zo gek nog niet, het biedt u de kans om de benen te strekken.
  • Slaap gedurende de vlucht alleen in de periode waarin het in Canada op dat moment ook nacht is.
  • Zet bij het instappen alvast uw horloge op de tijd van de plaats van bestemming. Het onderbewuste kan dan alvast wennen. En vaak worden de maaltijden ook geserveerd op de tijd van de bestemming.
  • Pas na aankomst uw biologische klok aan: verleg (stap voor stap) uw Nederlandse biologische klok naar de klok ter plekke.
  • Neem tijdelijk melatonine een half uur voor het slapen gaan. Ook natuurlijk zonlicht helpt heel goed tegen een jetlag. Uw lichaam maakt vitamine D aan, wat weer bijdraagt aan het aanmaken van melatonine. En belangrijker nog: uw natuurlijke klok past zich aan naar de hoeveelheid natuurlijk licht.
Back To Top